Image

Bouwen aan de DUINhal

In elk bouwproces is er dat moment dat de plannen helemaal zijn uitgedacht. Ze komen los van de tekentafel om te belanden in de handen van een bouwer die er een daadwerkelijk (hoog!) gebouw van maakt. Die overgang van 2D naar 3D is altijd weer een magische ervaring. Stefan Vaanhold en Gerwin Bonhof maken de overgang van plan naar gebouw doorlopend mee.

Vaanhold en Bonhof werken bij Koopmans Bouwgroep, de TBI-onderneming die verantwoordelijk is voor de bouw van de DUINhal en de omliggende torens: San Francisco, Sydney, Kaapstad, Havana en Valencia. Vaanhold zorgt als projectmanager dat het project binnen budget en op tijd gerealiseerd wordt. Gerwin Bonhof is als bouwplaatsmanager verantwoordelijk voor alles wat er op de bouwplaats wordt neergezet.

Opdracht

De opdracht om de de DUINhal te realiseren volgde op de vraag om de woontorens San Francisco en Sydney en de parkeergarage te bouwen. Boven op de DUINhal kwamen daar ook Kaapstad en Valencia bij. De parkeergarage is tweelaags en biedt ruimte aan 875 auto’s, want niet alleen de bezoekers parkeren daar maar ook de bewoners van de omliggende woontorens.

Laagsgewijs

Het bouwen van de DUINhal en omliggende gebouwen was voor beiden een geweldige uitdaging. Die zat hem vooral in het bouwen per laag, een bouwmethode die niet vaak wordt toegepast. In het ontwerp komt van alles samen: woningen, winkels, parkeren en het duinlandschap zelf. De DUINhal is om de objecten heen geplooid en deels weggewerkt in het landschap, daardoor is deze van binnen veel groter dan je van buiten zou verwachten.

Gelijktijdig

Normaliter worden gebouwen één voor één neergezet. In dit geval werden alle gebouwen tegelijk gerealiseerd en dat gaf een extra dimensie aan het project. San Francisco vormde de grootste uitdaging. De betonconstructie was complex, omdat er een klimbekisting in combinatie met een tunnelbekisting moest worden gemaakt. Het op orde houden van de waterhuishouding op het maaiveldniveau was, door de steeds veranderende hoogteverschillen tijdens de bouwfase, een flinke klus. Een andere uitdaging voor de bouwers
vormde de balkconstructie van het dak van de DUINhal. Sommige balken zijn anderhalve meter hoog; een bijzonder sterke maar ook mooie en indrukwekkende constructie. Dat moet ook wel want het dak draagt een duinlandschap. Gelijktijdig werd er buiten de DUINhal even hard gewerkt. De gemeente leverde duinzand aan, heel veel vrachtwagens zand, zodat het duin waarin de DUINhal ligt tot stand kon komen.

Het originele artikel verscheen in een speciale uitgave van de DUINkrant over de DUINhal. Download ‘m hier.